Slovenská asociácia výskumných agentúr (SAVA) na základe podnetov, obdržaných od verejnosti o platených SMS službách, ktorých objednanie je maskované ako účasť na zákazníckom prieskume , preverila aktivity subjektu, vystupujúceho od 8.9.2014 na stránke Facebook.com pod názvom Market Research Online Slovakia. Na Facebook stránku tohto subjektu smerovala reklama, zobrazovaná používateľom, ktorá ich informovala o tom, že boli vybraný pre účasť na zákazníckom prieskume a môžu vyhrať sumu 850€.
Po vyplnení otázok je účastníkovi zobrazená výzva „Ak chcete odoslať svoje odpovede a vstúpiť do súťaže, zadajte, prosím, nasledujúce informácie,“ a respondent musí, ak chce pokračovať, vyplniť svoje celé meno, telefónne číslo a názov obchodného reťazca, kde chce uplatniť svoju výhru. Podmienky účasti, kde sa píše, že účasť je platená služba, sú zobrazené na spodnej strane stránky malým písmom, čo väčšina respondentov prehliadne, keďže predpokladajú, že ide o klasický prieskum. Následne respondent obdrží SMS výzvu na potvrdenie účasti a akonáhle účasť potvrdí, začne mu organizátor súťaže účtovať poplatky za účasť. Pravdepodobný organizátor je v zahraničí sídliaca firma, ktorá je mimo jurisdikcie slovenských orgánov a je prakticky nemožné ju kontaktovať.
Tento spôsob náboru účastníkov platených SMS ( a iných elektronických) služieb je v príkrom rozpore z metodologickými pravidlami realizácie marketingových prieskumov trhu, keďže môže uviesť účastníkov – respondentov do omylu a okrem nákladov im spôsobených, zneužíva / poškodzuje dobré meno oficiálnych prieskumov trhu a agentúr, ktoré tieto prieskumy realizujú.
Upozorňujeme preto verejnosť, aby v prípade, že sa stanú respondentmi takéhoto prieskumu, aby pozorne čítali všetky informácie, uvedené na stránkach, kde sa takáto aktivita realizuje. Aby dôsledne zvážili účasť , ak je táto podmieňovaná platením akýchkoľvek poplatkov. Zároveň odporúčame, aby si pred záväzným odoslaním svojich údajov overili, kto je realizátorom prieskumu a či sú zverejnené funkčné kontaktné údaje na realizátora . Na stránke Slovenskej asociácie výskumných agentúr www.sava.sk je možné si v sekcií ČLENSTVO overiť, či ide o člena asociácie výskumných agentúr, ktoré sa členstvom zaviazali dodržiavať metodologické štandardy SAVA a preto je účasť na ním organizovanom prieskume bezpečná a bezplatná.
V Bratislave 22.9.2014 Mgr. Václav Hřích
Predseda Slovenskej asociácie výskumných agentúr(SAVA)